Vene varicoase – sfaturi pentru ameliorarea circulației

Venele varicoase (varicele) reprezintă dilatații ale peretelui venos apărute ca urmare a unei disfuncții ale valvulelor venoase, ce duce la apariția refluxului dinspre sistemul venos profund spre cel superficial.

Cel mai adesea varicele apar la membrele inferioare, pe fața posterioară sau internă, ca urmare a șederii prelungite în picioare. Circa 1 din 3 persoane suferă de varice, femeile fiind mai frecvent afectate decât bărbații; gravidele fac des varice datorită modificărilor hormonale și compresiei realizate de uterul gravid asupra venei cave inferioare.

Înainte de a apela la soluții chirurgicale, iată o serie de sfaturi pentru ameliorarea fluxului sangvin și tonifierea peretelui venos:

  • baie scoțiană – introduceți alternativ picioarele în apă fierbinte și rece de câteva ori (succesiunea de vasodilatație și vasoconstricție este benefică pentru tonifierea peretelui venos)
  • după baia caldă, faceți un duș rece la picioare
  • purtați ciorapi sau comprese elastice compresive sau pantaloni medicinali
  • faceți masaje cu uleiuri esențiale, ulei camforat sau mentolat
  • atunci când mergeți în concediu la mare, faceți plimbări prin apă la marginea mării dimineața și seara
  • pentru detensionarea picioarelor umflate și obosite la sfârșitul unei zile de stat în picioare, așezați-vă în pat sau fotoliu, țineți picioarele ușor ridicate față de planul corpului (mai precis față de planul inimii, pentru a favoriza drenajul venos) și faceți un masaj în talpă
  • atunci când stați la birou, schimbați frecvent poziția picioarelor și nu stați picior peste picior (cu picioarele încrucișate)
  • evitați perioadele prelungite de stat pe scaun sau în picioare
  • stimulați circulația de la nivelul picioarelor prin mers pe jos sau pe bicicletă, plimbări, jogging, înot sau alergat
  • faceți exerciții pentru musculatura gambelor, al căror tonus poate ajuta la întoarcerea venoasă normală
  • scăpați de kilogramele în plus (care împovărează mult sistemul venos al membrelor inferioare) și evitați suprasolicitarea membrelor inferioare (ridicarea de greutăți mari crește presiunea în venele gambei)
  • adoptați o dietă bogată în fibre (fructe, legume, cereale) – acestea întăresc peretele venos și previn constipația (unul dintre factorii care pot jena circulația de întoarcere venoasă)
  • faceți exerciții de ridicare și coborâre a picioarelor, cu scuturarea acestora atunci când le menținți în aer timp de câteva secunde, pentru a “înviora” sistemul venos
  • în timpul călătoriilor cu avionul, mașina sau trenul, faceți exerciții de dezmorțire a gleznelor, flexie-extensie a degetelor de la picior și mobilizare a gambelor
  • aplicați comprese reci la nivelul picioarelor
  • evitați expunerea prelungită la căldură excesivă (saună, epilarea cu ceară caldă, statul la soare la plajă, băi fierbinți) deoarece determină dilatația venelor
  • nu purtați haine mulate, șosete cu elastic strâmt, tocuri foarte înalte (peste 5 cm) sau încălțări cu talpa rigidă, care nu permite îndoirea piciorului
  • considerați o altă metodă anticoncepțională decât pilulele contraceptive
  • luați medicamente venotonice (detralex, venoruton), vasoprotectoare și vitamine
  • încercați remedii naturiste: extract de Calendula, Gingko biloba, castan sălbatic sau gălbenele

Comments  

# Cristina 2013-06-15 16:38
Am o intrebare legat de purtarea ciorapilor compresivi:

Daca se utilizeaza constant exista posibilitatea ca peretii venelor sa se obisnuiasca cu "ajutorul extern", sa isi piarda tonusul iar la intreruperea folosirii sa fie si mai putin eficienti decat erau inainte de folosire?
Reply | Reply with quote | Quote

Add comment


Security code
Refresh

Ultimele comentarii