Statine la pacienții cu ciroză hepatică

Adminstrarea de statine la pacien?ii cu ciroz? ?i patologie cardiovascular? este asociat? cu un risc sc?zut de decompensare hepatic? ?i deces, troche medical potrivit ultimelor cercet?ri. Concluzia vine de la un mic studiu retrospectiv derulat pe 82 pacienți care luau statine de cel puțin 3 luni și 162 cazuri-control (pacienți cirotici care nu luau statine). Studiu a relevat faptul că tratamentul cu statine a fost asociat cu o reducere de 56% a riscului de decompensare hepatică, definită ca apariția ascitei, icterului, encefalopatiei sau hemoragiei variceale.

Multă vreme clinicienii s-au temut să prescrie statine la pacienții cu afecțiuni hepatice severe, pornind de la premisa că statinele sunt metabolizate la nivelul ficatului și administrarea lor ar putea precipita o decompensare a bolii, cu instalarea insuficienței hepatice. Aceeași temere a fost și în cazul recomandării statinelor la pacienții cu steatohepatită (steatoză hepatică și enzime hepatice crescute), însă o analiză post-hoc a studiului GREACE a arătat că statinele nu numai că nu sunt nocive, ba chiar ameliorează profilul biochimic hepatic.

Beneficiul statinelor asupra evoluției bolii hepatice ar putea fi explicat prin scăderea presiunii portale, ca urmare a creșterii producției de oxid nitric.

Referințe: Kumar S, et al. Statin therapy decreases the risk of hepatic decompensation in cirrhosis. DDW 2012; Abstract 595.

Add comment


Security code
Refresh

Ultimele comentarii

  • Buna florentina... Tatalui meu i-a fost recomandat sintrom pe care l-a si luat ...

    Read more...

     
  • [quote name="Popa Minerva"]Trebui e sa va contrazic,imi pare rau. Am avut un chist ...

    Read more...

     
  • Eu iau folixin pentru a mai opri stoparea caderii parului, dar pana acum nu prea ...

    Read more...

     
  • Bunicul meu are psa 471 și vsh 89 a fost diagnosticat cu cancer de prostata . Ce ...

    Read more...

     
  • Buna ziua!As dori sa imi interpretati si mie ecografia.Ficat -antero-posteri ...

    Read more...