Contraceptivele îngrașă sau nu?

La o simpl? c?utare pe google despre cre?terea în greutate asociat? contraceptivelor observ?m c? subiectul este unul foarte controversat – exist? femei care “acuz?” pilulele de faptul c? au luat câteva kilograme în plus (uneori surplusul ajungând ?i la 10 kg pe durata a câteva luni) ?i alte femei care povestesc pe forumuri c? ?i-au men?inut greutatea sau chiar au sl?bit.

Problema este una foarte importantă întrucât multe femei evită sau întrerup contraceptivele de teama de anu se îngrășa, fiind astfel ” descoperite” în fața unei sarcini neplanificate.

După ce am abordat problema riscului de cancer asociat contraceptivelor, să vedem care este adevărul legat de problema îngrășării atribuită contraceptivelor. Este sau nu un mit medical?

Pornim de la faptul că pilulele anticoncepționale sunt produse hormonale care conțin estrogeni și progesteron (hormoni care au efect anabolizant). Estrogenii pot da ca efect advers retenție hidrosalină (care explică și mărirea sânilor), ceea ce se poate traduce printr-un plus de kilograme la cântar, însă nu este vorba despre exces ponderal ci doar despre exces de sare și apă (care dispare la întreruperea contraceptivelor sau la administrarea de diuretice și se ameliorează cu o dietă hiposodată). Progesteronul poate da și el ca efect advers o creștere a poftei de mâncare, însă această creștere a apetitului poate duce la îngrășare doar dacă este completată de un aport crescut de alimente. De obicei, femeile care încep să ia contraceptive pot constata o ușoară creștere în greutate de 1-2 kg în primele luni, însă creșterea ponderală nu mai continuă ulterior (în aceste 2-3 luni organismul obișuindu-se cu modificările hormonale produse de administrarea pilulelor). Astfel, femeile care nu își schimbă aportul caloric în primele luni de la începerea administrării pilulelor și își mențin nivelul de activitate fizică își pot păstra greutatea pe care o aveau înainte de folosirea anticoncepționalelor. Explicația reală pentru creșterea în greutate în timpul utilizării pilulelor este de fapt mâncatul excesiv și dezordonat, alimentația nesănătoasă, sedentarismul și stressul. Există unele femei care acuză o creștere ponderală abia după întreruperea contraceptivelor – și în acest caz poate fi vorba despre o tulburare hormonală tranzitorie (organismul trebuie să se dezobișnuiască de contraceptive), greutatea revenind la normal după o perioadă de 2-3 luni dacă femeia își păstrează obiceiurile alimentare și gradul de activitate fizică. Femeile care dezvoltă un câștig ponderal semnificativ (de peste 5-10 kg) în timpul utilizării anticoncepționalelor trebuie să consulte medicul cu privire la schimbarea tipului de pilule sau a metodei de contracepție.

Efectul de îngrășare după începerea administrării de contraceptive poate fi legat și de o predispoziție a femeii către un exces ponderal. Din acest motiv, prescrierea pilulelor contraceptive trebuie făcută doar după un consult medical prealabil (medic de familie, ginecolog, endocrinolog), pentru stabilirea celui mai potrivit tip de anticoncepționale pentru fiecare femeie în parte. Întrucât contraceptivele prezintă și alte efecte adverse (mult mai severe dar din fericire și mult mai rare), consultul medical pentru prescrierea lor este cu atât mai important cu cât pot fi necesare și analize pentru ficat sau dozări hormonale.

Cea mai recentă meta-analiză Cochrane pe această temă (care a inclus 49 studii, dintre care 4 controlate placebo), nu a putut evidenția o creștere ponderală semnificativă după administrarea de contraceptive orale.

Mitul îngrășării asociat contraceptivelor are un adevăr la bază – dacă e să ne întoarcem în timp până în anii 1960, primele anticoncepționale conțineau cantități foarte mari de estrogeni și progesteron (aproape de 10 ori mai mult decât cele din zilele noastre), ceea ce putea într-adevăr să ducă la un exces ponderal semnificativ. Actualmente, contraceptivele de ultimă generație conțin însă cantități foarte mici de estroprogestative.

Add comment


Security code
Refresh

Ultimele comentarii